KSeF ustawa - co powinna wiedzieć każda firma?
Ustawa o KSeF, czyli Krajowym Systemie e-Faktur, wprowadza prawny obowiązek wystawiania faktur w formie elektronicznej za pośrednictwem rządowego systemu KSeF.

Ustawa o KSeF, czyli Krajowym Systemie e-Faktur, wprowadza prawny obowiązek wystawiania faktur w formie elektronicznej za pośrednictwem rządowego systemu KSeF. To jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych w polskiej administracji skarbowej, który ma uprościć obieg dokumentów i zwiększyć bezpieczeństwo danych.
Podstawa prawna - ustawa o KSeF
Formalnie mówimy o „ustawie z dnia 16 czerwca 2023 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 1598)”, która stanowi fundament prawny dla Krajowego Systemu e-Faktur.
Jednym z kluczowych zapisów jest art. 106e ust. 1 ustawy o VAT, który definiuje fakturę ustrukturyzowaną przesyłaną i odbieraną poprzez KSeF jako dokument elektroniczny, autoryzowany bezpośrednio w systemie Ministerstwa Finansów.
Zgodnie z przepisami ustawy KSeF:
- obowiązek korzystania z systemu wejdzie w życie 1 lutego 2026 r. dla dużych podatników,
- a 1 kwietnia 2026 r. dla pozostałych przedsiębiorców.
Ustawa KSeF przewiduje również m.in. możliwość dodawania załączników do faktur (art. 106gba) oraz wprowadza tzw. tryb offline24 (art. 106nda), który umożliwia wystawianie faktur w przypadku braku dostępu do internetu.
Dlaczego ustawa KSeF jest tak ważna?
Ustawa KSeF zmienia sposób, w jaki firmy w Polsce będą dokumentować sprzedaż i kontaktować się z fiskusem. Jej celem jest:
- ograniczenie nadużyć podatkowych,
- automatyzacja procesów księgowych,
- przyspieszenie zwrotu VAT,
- zapewnienie stałego dostępu do faktur w systemie przez 10 lat.
Wszystko o KSeF wyjaśniamy na wdrozeniaksef.pl
Jeśli chcesz dokładnie zrozumieć, czym jest KSeF, jak działa i jak przygotować firmę do obowiązku e-fakturowania zgodnie z ustawą, przeczytaj nasz artykuł:
Co to jest KSeF
Tam szczegółowo omawiamy wszystkie zasady, terminy i praktyczne kroki wdrożenia KSeF w firmie.


